ΡΑΦΙΞ ΤΖΙΜΠΟΥΡ

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Ποιες εικόνες σου έχουν μείνει γερά χαραγμένες στη μνήμη σου από την παιδική ζωή σου;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Γεννήθηκα στη Γκρενόμπλ αλλά μεγάλωσα σε προάστιο του Παρισιού. Στον ελεύθερο χρόνο μου, εκεί μεταξύ 12 με 2 το μεσημέρι, στο διάλειμμα του σχολείου, καθώς και τις Κυριακές, έτρεχα να παίξω με τους φίλους μου μπάλα. Ηταν ωραίες εκείνες οι εποχές, αθώες και ανέμελες...

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Θα ήθελες να γυρίσεις σ' αυτά τα χρόνια; Σου λείπουν;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Μου έλειψε η οικογένειά μου. Το πιο δύσκολο και σκληρό για μένα ήταν όταν έφθασε η στιγμή να αποχωριστώ τα αγαπημένα μου πρόσωπα. Γύρω στα 14 μπήκα σ' ένα ειδικό σχολείο προετοιμασίας ποδοσφαιριστών, στο οποίο ήμουν εσώκλειστος. Θα σου πω κάτι για να καταλάβεις. Η δική μου οικογένεια έχει αραβικές ρίζες κι όχι γαλλικές, κάτι που σημαίνει ότι εμείς «δενόμαστε» περισσότερο με την οικογένεια, μας αρέσει να ζούμε μέσα σ' αυτήν. Κι αυτό με δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο.

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Εσύ και η οικογένειά σου έχετε νιώσει τον ρατσισμό «στο πετσί σας»; 
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Οι γονείς μου τον έζησαν σε όλη του τη σκληρότητα! Δεν θα πω ότι τον έζησαν όπως οι μαύροι στην Αμερική, αλλά μη νομίζεις ότι απείχαν και πολύ! Ο μεγάλος αδελφός μου τον ένιωσε «μια σκάλα πιο κάτω» και τα άλλα αδέλφια μου ακόμη λιγότερο. Η Γαλλία έχει γίνει πλέον πιο ανεκτική με μας!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Αυτές οι καταστάσεις άφησαν «σημάδια» στον Ράφικ; Επηρέασαν την ψυχοσύνθεσή σου;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Υπάρχει ένα πολύ παλιό ρητό που λέει: «Ο Αλγερινός είναι πολεμιστής»! Οταν γεννιέσαι Αλγερινός έχεις το γονίδιο του πολεμιστή στη ζωή σου. Απλώς ο ρατσισμός σε κάνει ακόμη πιο σκληρό και δυνατό για να αντιμετωπίσεις τη ζωή!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Αρα ερχόμενος στην Ελλάδα θα σου φάνηκαν πολύ πιο εύκολα τα πράγματα...
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Κι όμως, δεν ήταν ακριβώς έτσι τα πράγματα για μένα! Στην Ελλάδα ένιωσα το πρόβλημα του ρατσισμού μέσα στο περιβάλλον της πρώην ομάδας μου. Μιλάω για τον Ατρόμητο. Στη Γαλλία μπορεί να ένιωσα τον κοινωνικό ρατσισμό, αλλά δεν τον έζησα ποτέ στον χώρο του ποδοσφαίρου. Στον Ατρόμητο όμως υπήρχε ρατσισμός και πίστεψα ότι παντού στην Ελλάδα θα ήταν έτσι! Ευτυχώς όμως το πέρασμά μου από τον Πανιώνιο με βοήθησε να αλλάξω την άποψή μου για τον ρατσισμό στο ελληνικό ποδόσφαιρο!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Θα ήθελες να γίνεις πιο συγκεκριμένος;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Οχι, δεν θέλω να επεκταθώ σ' αυτό το ζήτημα... Δεν το είπα, άλλωστε, για να «καυτηριάσω» κάποιους συγκεκριμένα. Και σ' αυτό το σημείο επιθυμώ να σημειώσω ότι δεν αναφέρομαι στους φιλάθλους του Ατρομήτου. Είχα πάντα την υποστήριξη και την αγάπη τους και μου έδωσαν μεγάλη χαρά!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Ζεις μόνος σου στην Αθήνα; Θα σε ενδιέφερε η μόνιμη εγκατάσταση στην Ελλάδα;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Ναι, ζω μόνος μου και είναι πολύ δύσκολο να φέρω τους δικούς μου στην Αθήνα, γιατί έχουν φτιάξει στη Γαλλία τον δικό τους κόσμο, έχουν τη δική τους κουλτούρα κι έχουν πάρει τις σωστές κατευθύνσεις. Από εκεί και πέρα γιατί να μην εγκατασταθώ μόνιμα στην Ελλάδα; Ζω εδώ μερικά χρόνια, μου ταιριάζει περισσότερο η μεσογειακή κουλτούρα παρά η γαλλική. Η «Μασσαλία της Ελλάδας» είναι ο Πειραιάς και το Παρίσι... η Κηφισιά (γέλια)!

«Σέβομαι και απαιτώ σεβασμό»

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Συμπληρώνοντας μια 3ετία παρουσίας στο ελληνικό ποδόσφαιρο έχεις απασχολήσει έντονα τον Τύπο. Εχουν γραφτεί πολλά για σένα και θα ήθελα να σε ρωτήσω αν σε αδικεί αυτή η εικόνα που έχει ήδη σχηματιστεί για σένα...
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Κατ αρχάς πρέπει να ομολογήσω ότι «δεν υπάρχει καπνός χωρίς φωτιά»! Αναφορικά με τις κριτικές που δέχομαι ως ποδοσφαιριστής, αυτό είναι ένα κεφάλαιο στο οποίο δεν έχω να πω κάτι. Ως άνθρωπος όμως είμαι «πολεμιστής» και έχω τον χαρακτήρα του νικητή. Αυτό συμβαίνει σε κάθε ομάδα που παίζω. Σέβομαι και παλεύω για τη φανέλα, αλλά απαιτώ να με σέβονται και οι άλλοι!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Τι εννοείς;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Εκεί υπάρχει η παρεξήγηση! Οταν έχεις συμπαίχτη τον Ράφικ Τζιμπούρ δεν σημαίνει ότι πρέπει να ξεπερνάς τα όρια και με τον άνθρωπο Τζιμπούρ (σ.σ.: όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω «φωτογραφίζει» τον Νάτσο Σκόκο)! Στις προπονήσεις είμαι μέσα στον χαβαλέ και στα πειράγματα, αλλά εδώ υπάρχει μία διαφορά: Δεν επιτρέπω να «εισβάλει» κανένας στα προσωπικά μου.

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Τι είναι αυτό που μπορεί να σε βγάλει «εκτός ελέγχου» σ' έναν αγώνα; Ενα διαιτητικό σφύριγμα ή ένα αντιαθλητικό μαρκάρισμα;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Οι διαιτητικές αποφάσεις και τα σκληρά μαρκαρίσματα είναι μέσα στο πλαίσιο του αγώνα. Εγώ μπορεί να νευριάσω στιγμιαία έπειτα από μια χαμένη ευκαιρία. Βλέπεις είμαι επιθετικός και η δουλειά μου είναι να σκοράρω!

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Το περασμένο καλοκαίρι ήταν πολύ έντονο για σένα. Τι θυμάσαι από εκείνη την εποχή;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Θα το χαρακτήριζα ως ένα πολύ δύσκολο καλοκαίρι. Βρισκόμουν εκτός Ελλάδας με την εθνική Αλγερίας και είχε ήδη δημιουργηθεί ένα πρόβλημα με τον ώμο μου. Από τη μια είχα τον τραυματισμό μου και από την άλλη βρισκόμουν αντιμέτωπος με τη φημολογία που είχε ξεσπάσει γύρω από τη μεταγραφή μου. Ο Παναθηναϊκός πίεσε για να με αποκτήσει, αλλά δεν τελεσφόρησε η προσπάθειά του. Δεν ξέρω για ποιους λόγους, ενδεχομένως εξαιτίας των μεθόδων που χρησιμοποίησε και με τις οποίες δεν συμφωνούσε η διοίκηση του Πανιωνίου. 

Κοίταξε, εμένα στόχος μου ήταν να μετακινηθώ σε μια ομάδα «πρώτης γραμμής» και ο Παναθηναϊκός ήταν ομάδα «πρώτης γραμμής». Αν ο Παναθηναϊκός είχε βρει σημείο επαφής με τον Πανιώνιο θα μπορούσα να συζητήσω κι εγώ με τους ανθρώπους του. Γιατί δεν είχα συμφωνήσει, όπως λανθασμένα είχε γραφτεί τότε.
Ομως λίγες ημέρες μετά έφυγε ο Ριβάλντο από την ΑΕΚ, η οποία βρήκε ρευστό και μίλησε με τον Πανιώνιο. Από τη στιγμή που συμφώνησαν Πανιώνιος και ΑΕΚ μου λύθηκαν τα χέρια, γιατί μπορούσα να διαπραγματευτώ και να ολοκληρώσω τη μεταγραφή μου. Πραγματικά ήταν πολύ μεγάλη η χαρά για μένα που κατέληξα στην ΑΕΚ, γιατί πρόκειται για έναν σύλλογο που ταιριάζει στις φιλοδοξίες μου. 

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Μπήκες στο πρωτάθλημα, στην ουσία, δίχως προετοιμασία. Να υποθέσουμε ότι ο... αυθεντικός Τζιμπούρ θα «επιστρέψει» στα γήπεδα της Σούπερ Λίγκας τη νέα αγωνιστική σεζόν;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Ενας ποδοσφαιριστής που έχει κάνει προετοιμασία μ έναν άλλον που την έχει ακολουθήσει είναι... η μέρα με τη νύχτα! Αν μπεις σ' ένα επαγγελματικό πρωτάθλημα δίχως προετοιμασία μπορεί να «λάμψεις» σε κάποια παιχνίδια, αλλά σου λείπει η διάρκεια. Αυτό συνέβη φέτος και σε μένα, κυρίως στο ξεκίνημα του πρωταθλήματος. Δίχως να θέλω να μπω στη διαδικασία της σύγκρισης, θα σου φέρω το παράδειγμα του Ροναλντίνιο. Τη χρονιά που είχε κάνει προετοιμασία τα σάρωσε όλα με την Μπαρτσελόνα. Την επόμενη χρονιά, όμως, μετά το Μουντιάλ, που δεν προετοιμάστηκε σωστά με την ομάδα του, αντιμετώπισε πολλά προβλήματα.

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Σε ποια θέση της επίθεσης λατρεύεις να παίζεις και μπορείς να βγάλεις τον καλύτερό σου εαυτό;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Κορυφή επίθεσης, «9άρι»! Αυτή είναι η θέση που προτιμάω! Από εκεί και πέρα εγώ είμαι στη διάθεση του προπονητή για να παίξω όπου μου ζητηθεί. Αλλωστε το πιο σημαντικό είναι να βρίσκεσαι μέσα στο τερέν. 

«Μου κόστισε η έλλειψη της σωστής προετοιμασίας»

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Τι θα ήθελες να βελτιώσεις στο παιχνίδι σου;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Ενας ποδοσφαιριστής μπορεί να βελτιώνεται καθημερινά σ' όλα τα «κομμάτια» του παιχνιδιού του. Ενα απ' αυτά που πραγματικά με ενδιαφέρει είναι να γίνω πιο αποτελεσματικός στις ασίστ, προκειμένου να βγάζω και τους συμπαίχτες μου σε θέση για γκολ. Εχω το ένστικτο του σκόρερ, αλλά θέλω να δουλέψω σ' αυτόν τον τομέα. Και θα σου πω και κάτι άλλο που έχω εντοπίσει πάνω μου. Επειδή δεν είμαι φέτος και σε τόσο καλή φυσική κατάσταση, έχω χάσει... την κακία που πρέπει να έχει ένας επιθετικός στην τελική προσπάθεια! Δεν δίνω όλη μου την ένταση! Μου κόστισε η έλλειψη της σωστής προετοιμασίας.

ΕΘΝΟΣΠΟΡ: Αν σ' έβρισκε στον δρόμο ένας φίλαθλος της ΑΕΚ και σε ρωτούσε «γιατί βρισκόμαστε τόσο μακριά από την κορυφή;», τι θα του απαντούσες;
ΤΖΙΜΠΟΥΡ: Ολα ξεκινούν από την προετοιμασία! Οταν δεν έχεις κάνει καλή προετοιμασία έχεις... πολύ καλές πιθανότητες να μην κάνεις κι ένα καλό πρωτάθλημα. Πραγματικά, αυτό συνέβη και σε μας. Δεν ήμασταν καλά από πλευράς φυσικής κατάστασης! Ετσι χάναμε την αυτοσυγκέντρωσή μας, την κίνησή μας, «το καθαρό μυαλό μας», την επιθετικότητά μας και δεν είχαμε τα αποτελέσματα που θέλαμε. Το πρωτάθλημα ξεκίνησε από την 1η αγωνιστική κι εκεί οφείλαμε να ήμασταν έτοιμοι κι όχι από τη στιγμή που ήρθε ο κ. Μπάγεβιτς.
Επίσης υπάρχει κι άλλος ένας σημαντικός λόγος που μας επηρέασε αρνητικά κι έχει να κάνει με τις πολλές αλλαγές στο βασικό σχήμα της ΑΕΚ. Από τους 11 βασικούς της περσινής αγωνιστικής χρονιάς έμειναν μόνο 2-3 παίχτες, κάτι που συνεπάγεται ότι δεν υπάρχουν ομοιογένεια και σταθερότητα, άρα δεν είναι δυνατόν να υπάρξουν και καλά αποτελέσματα.

Συνέντευξη στους Γιώργο Γαλάτση - Στέφανο Μπρούσαλη
top